Działając w branży marketingowej zauważyliśmy jak ogromnym wyzwaniem dla klienta potrafi być wybór wykonawcy strony internetowej. Rozpoznanie stawek najczęściej zaczyna się od obdzwonienia lokalnych agencji co już na samym początku potrafi wprowadzić w ogromne zakłopotanie, bo jedna wycenia naszą stronę na 8000 PLN, druga na 3000 PLN, a trzecia na 5000 PLN. Idąc za ciosem zainteresowany wystawia ogłoszenia na grupach Facebookowych gdzie rozstrzał ofert jest jeszcze większy, jedni oferują za darmo, inni za 500 PLN, a jeszcze inni za 1000-2000 PLN. To powoduje, że w głowie zainteresowanego rodzi się fundamentalne pytanie – Ile tak właściwie powinna kosztować strona internetowa?
Ile kosztuje strona internetowa? - Streszczenie:
- Największym problemem przy wyborze twórcy strony jest duży rozrzut cenowy w ofertach agencji i freelancerów.
- Aby zrozumieć cenę usługi stworzenia strony www musisz zrozumieć proces jej tworzenia.
- Tworzenie strony to nie tylko jej wdrożenie/zakodowanie, ale również przygotowanie skutecznych treści i odpowiedniego projektu graficznego.
- Cena usługi zależy przede wszystkim od wielkości i zaawansowania projektu, ale również od umiejętności i doświadczenia wykonawcy.
- Wybór wykonawcy strony powinien być oparty nie tylko na cenie, ale także na umiejętnościach i doświadczeniu.
- Koszty utrzymania strony zależą od hostingu, a także od dodatkowych rozwiązań, takich jak wtyczki czy motywy.
- Negocjacje cenowe z renomowanym twórcą mogą być lepszym rozwiązaniem od ucieczki do tańszej konkurencji.
- Stworzenie strony na gotowym szablonie jest tańsze, jednak autorski projekt może lepiej odpowiadać zaawansowanym potrzebom biznesowym.
Spis treści
Aby zrozumieć ile kosztuje strona internetowa musisz zrozumieć jak wygląda proces jej tworzenia
Zrozumienie procesu tworzenia strony internetowej pomoże nam zrozumieć co tak naprawdę składa się na jej cenę. Strona www to fundament wszystkich działań marketingowych Twojego biznesu, to właśnie na nią będą przychodzić potencjalni klienci chcący poznać szczegóły usług lub produktów. Dlatego też podczas jej tworzenia powinniśmy starannie zadbać o każdy element procesu.
W pierwszym etapie należy określić Twoją grupę odbiorców oraz starannie przeanalizować konkurencję. Zebrane informacje posłużą nam przy projektowaniu strony, ten etap warto zacząć od szkicu oraz mapy strony, które określą nam layout, na podstawie którego możemy przygotować teksty. Treści umieszczone na stronie powinny dawać realną wartość dla klienta, zdecydowanie należy unikać lania wody w stylu „działamy kompleksowo” czy słynnego „oferujemy najwyższą jakość”. Aby odpowiednio przygotować teksty powinniśmy rozumieć proces zakupu naszych klientów, na jego podstawie wiemy jakie intencje mają osoby odwiedzające poszczególne podstrony. Kolejnym krokiem tworzenia projektu jest moodboard, czyli tablica stylów, która pokaże kierunek, w jakim będzie zmierzać wygląd projektu.
Dopiero po zebraniu tych wszystkich informacji można przejść do stworzenia finalnego projektu strony. Przy bardziej zaawansowanych realizacjach gotowy prototyp zostaje poddawanym testom użyteczności, które pozwalają zbadać problemy, pojawiające się w trakcie interakcji z różnymi elementami strony. Gotowy projekt przekazywany jest w ręce klienta i dopiero po jego zaakceptowaniu strona może zostać wdrożona. Sposobów na wdrożenie strony jest wiele, a wszystko zależy od jej funkcjonalności, zaawansowania oraz zastosowania. Po wdrożeniu warto wykonać również optymalizację SEO, która stanowi świetną bazę pod pozycjonowanie strony.
Ceny stron internetowej - dlaczego widełki są tak szerokie?
Jak już wspomnieliśmy na początku strona www może kosztować od zera do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, skąd więc ten ogromny rozstrzał cenowy? Odpowiedź jest bardzo prosta, z jakości wykonywanych usług. Najczęściej przy droższych ofertach Twoją stroną zajmie się cały zespół specjalistów – UX/UI designer, copywriter, web developer, analityk, a nad nimi będzie czuwał project menager. W przypadku tańszych rozwiązań wykonaniem strony www zajmie się tylko jedna osoba, ale czy to oznacza, że Twoja strona będzie słaba? Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Każdy ma inny sposób działania, inną wiedzę i doświadczenie praktyczne, wybierając wykonawcę strony www powinniśmy patrzeć nie tylko na cenę, ale przede wszystkim na wspomniane umiejętności.
Jak wygląda wycena strony internetowej?
Wiemy już, że koszty wykonania strony internetowej znacząco się różnią w zależności od wykonawcy, pora teraz zrozumieć jak przebiega sam proces wyceny. Najważniejszym aspektem jest wielkość projektu, logiczne jest, że im bardziej rozbudowana strona, tym większe koszty. To jednak niejedyny czynnik, podczas wyceniania usługi tworzenia strony www trzeba wziąć pod uwagę zaawansowanie projektu, wdrożenie dodatkowych funkcjonalności tj. kalkulatory, blog czy formularz kontaktowy bardzo często generują dodatkowe koszty. Kolejną składową ceny jest technologia, z jakiej korzystamy przy wdrażaniu strony, zakodowanie jej od zera zajmie o wiele więcej czasu niż stworzenie jej przy pomocy buildera np. Elementora dla WordPress, a co za tym idzie cena w obu tych przypadkach będzie się różniła.
Cena usługi to często nie jedyne koszty przy tworzeniu strony internetowej
Podczas obliczania kosztów stworzenia strony internetowej poza ceną usługi powinniśmy brać pod uwagę kilka dodatkowych aspektów. Najważniejszym kosztem dodatkowym jest hosting oraz domena. Ich cena będzie się różniła głównie w zależności od wielkości serwera, więcej szczegółów opiszemy w akapicie poświęconym kosztom utrzymania strony www. Kolejną rzeczą, którą musimy brać pod uwagę są koszty dodatkowych rozwiązań tj. wtyczki czy motywy. Nie wszystko da się rozwiązać za pomocą czystego CMS, a zakodowanie własnego rozwiązania będzie znacząco droższe więc z pomocą przychodzą nam gotowe płatne rozwiązania, niektóre wymagają jednorazowej płatności za licencję na zawsze, a inne cyklicznej płatności np. co roku. Aspekt dodatkowych kosztów przy tworzeniu strony internetowej należy przedyskutować z potencjalnym twórcą, powinien nam on doradzić w doborze odpowiedniego hostingu oraz określić czy przy projekcie będą wymagane dodatkowe rozwiązania płatne. Każdy ma inny sposób rozliczania się, niektórzy do wyceny wliczają już koszt dodatkowych rozwiązań, a inni przenoszą obowiązek zakupu na klienta, więc o to też powinieneś zapytać potencjalnego realizatora.
Jak wybrać odpowiedniego wykonawcę strony internetowej?
Jak wcześniej wspomnieliśmy, cena wykonania strony www to nie jedyny aspekt, na który powinieneś patrzeć przy wyborze jej realizatora. Naszym zdaniem główną uwagę należy przykuć do samego procesu, w jakim powstaje strona oraz doświadczenia, które posiada wykonawca. Zapytaj go o portfolio i zobacz czy robił już realizacje dla Twojej konkurencji, ponieważ zrozumienie branży pozwala na większe dopracowanie strony. Przedyskutuj kwestię techniczną, dowiedz się, jaka technologia zostanie użyta do stworzenia strony i czy wymaga ona wgrania dodatkowych rozwiązań. Niestety na rynku wielu twórców wgrywa ogromne ilości zewnętrznych dodatków, żeby zapewnić pełną funkcjonalność stronie, a to bardzo negatywnie wpływa na płynność jej działania. Nie sztuką jest wgrać 40 wtyczek na CMS WordPress i mieć wszystkie funkcjonalności, sztuką jest zadbać o te funkcjonalności przy jak najmniejszym obciążeniu strony.
Jaki jest koszt utrzymania strony internetowej?
Koszty utrzymania strony zależą od hostingu z jakiego korzystamy. Cardzo często oferują one promocje dla nowych użytkowników i za pierwszy rok hostingu oraz domeny nie zapłacimy więcej jak 100 zł brutto, a po upływie okresu promocyjnego roczny koszt najczęśniej waha się w okolicach 600-1000 zł brutto. Kolejną składową kosztów utrzymania strony są wspomniane wcześniej dodatki do strony, tutaj nie da się określić widełek. Proste strony najczęściej nie wymagają wcale implementacji płatnych rozwiązań. Ten aspekt powinieneś przedyskutować z twórcą twojej strony. Pamiętaj, że strona www to fundament Twojego marketingu i nie daj się przerazić jej kosztom utrzymania bo zyski które wygeneruję dla ciebie strona internetowa będą znacznie wyższy od jej kosztów.
Jaki jest koszt utrzymania strony internetowej?
Koszty utrzymania strony zależą od hostingu, z jakiego korzystamy. Bardzo często oferują one promocje dla nowych użytkowników i za pierwszy rok hostingu oraz domeny nie zapłacimy więcej niż 100 zł brutto, a po upływie okresu promocyjnego roczny koszt najczęściej waha się w okolicach 600-1000 zł brutto. Kolejną składową kosztów utrzymania strony są wspomniane wcześniej dodatki do strony, tutaj nie da się określić widełek. Proste strony najczęściej nie wymagają wcale implementacji płatnych rozwiązań. Ten aspekt powinieneś przedyskutować z twórcą twojej strony. Pamiętaj, że strona www to fundament Twojego marketingu i nie daj się przerazić jej kosztom utrzymania, bo zyski, które wygeneruję dla ciebie strona internetowa będą znacznie wyższy od jej kosztów.
Jak negocjować koszt strony www?
Jest szansa, że koszt strony www przewyższy Twój budżet. To nie znaczy, że powinieneś rezygnować z jej budowy lub szukać niedoświadczonej osoby, która wykona stronę za pół darmo. Znacznie lepszym pomysłem będzie przystąpienie do negocjacji z renomowanym twórcą. Poproś go, aby rozbił swoją cenę na czynniki pierwsze, pozwoli Ci to zrozumieć, które funkcjonalności ile kosztują. Dzięki temu będziesz mógł przedyskutować rezygnację z niektórych lub tańszą alternatywę. Czasami możesz rozpocząć od stworzenia prostej strony i dopiero gdy napędzi ona Twój biznes rozbudować jej rozmiar i funkcjonalności. Przedyskutuj tę kwestię z twórcą tak, aby planując twoją stronę wziął pod uwagę jej późniejszy rozwój oraz pomógł dobrać rozwiązania, które na ten moment będą niezbędne.
Jak negocjować koszt strony www?
Jest szansa, że koszt strony www przewyższy Twój budżet. To nie znaczy, że powinieneś rezygnować z jej budowy lub szukać niedoświadczonej osoby, która wykona stronę za pół darmo. Znacznie lepszym pomysłem będzie przystąpienie do negocjacji z renomowanym twórcą. Poproś go, aby rozbił swoją cenę na czynniki pierwsze, pozwoli Ci to zrozumieć, które funkcjonalności ile kosztują. Dzięki temu będziesz mógł przedyskutować rezygnację z niektórych lub tańszą alternatywę. Czasami możesz rozpocząć od stworzenia prostej strony i dopiero gdy napędzi ona Twój biznes rozbudować jej rozmiar i funkcjonalności. Przedyskutuj tę kwestię z twórcą tak, aby planując twoją stronę wziął pod uwagę jej późniejszy rozwój oraz pomógł dobrać rozwiązania, które na ten moment będą niezbędne.
Ile kosztuje zrobienie strony internetowej na gotowym szablonie?
Stworzenie strony na gotowym szablonie będzie znacznie tańsze od zaprojektowania jej od zera. Kluczową różnicą między tymi dwoma podejściami jest konieczność dostosowania naszych treści do predefiniowanej struktury szablonu. W przypadku autorskiego projektu strony, proces ten odbywa się odwrotnie – dostosowujemy strukturę strony do treści, jakie chcemy na niej umieścić. Dla przedsiębiorstw dążących do skutecznej prezencji online i bardziej zaawansowanych funkcji inwestycja w autorski projekt strony jest zdecydowanie lepszym wyborem, mimo tego, że wiąże się z wyższymi kosztami i dłuższym czasem realizacji.
Ile kosztuje zrobienie strony www? - Podsumowanie
Podsumowując, strona www to fundament wszelkich działań marketingowych Twojej firmy. Aby zrozumieć ile kosztuje strona internetowa powinieneś mieć świadomość jak wygląda proces jej tworzenia. Samo wdrożenie to nie wszystko, należy zadbać o analizę grupy docelowej i konkurencji, dobry projekt, a dopiero potem przejść do wdrożenia. Najczęściej jakość wykonawcy idzie w parze z jego ceną, ale to nie znaczy, że tylko drogie strony dają faktyczne efekty. Zlecenie stworzenia nowej strony www powinieneś oddać w ręce specjalisty, który doskonale rozumie jej ogromną wartość marketingową.
Na tym etapie kształtowania Twojego wizerunku online cierpliwość będzie ważna, nie podejmuj pośpiesznych decyzji sugerując się jedynie ceną, a zapoznaj się z portfolio wykonawcy, poznaj jego doświadczenie oraz sprawdź, czy nie macie problemów z komunikacją. Warto również przedyskutować czy poza kosztami usługi nie pojawią się jakieś dodatkowe opłaty, żeby uniknąć nieporozumień w trakcie współpracy.
Gdy okaże się, że wybrany przez Ciebie wykonawca jest za drogi nie musisz od razu uciekać do mniej doświadczonej konkurencji. Poproś go o rozbicie kosztów strony na czynniki pierwsze, dzięki temu zrozumiesz, które elementy ile kosztują. To pozwoli na dyskusję o słuszności pewnych rozwiązań i ewentualną rezygnację z niektórych funkcjonalności Twojej strony lub dobranie tańszej alternatywy.